Vet att jag är allmänt sent ute med att sammanfatta mitt 2012. Men strunt samma. Här är en sammanfattning av årets bedrifter, högt och lågt.

Årets nya favoritband: Against me! Bandet har fått mig att  äntligen hitta tillbaka till mina punkdrömmar. Var på West Coast Riot i år igen (grymmaste festivalen om man vill lyssna på punkmusik och spana tuppkammar och tatuerade killar!), och såg detta extremt grymma band live. De står verkligen för allt punk handlar om: åsikter om politik och samhället, “skit-i-det-du”-attityd, budskapet att annorlunda är bra och ett förbannat jävla ös hela tiden. Mest imponerande är nästan sångerskan Laura Jane Grace som är transvestit (läs denna grymma intervju i Rolling Stones, bland det bästa jag någonsin läst). Låttipsen är “I Was a Teenage Anarchist” och “Don’t lose Touch

Årets sommarkväll: Grillning med ett stort härligt gäng på Saltholmen och en Diana med ovanligt hög alkoholhalt som stod för underhållningen. Kvällen involverade också allsång, en spårvagnsresa där jag intervjuade främmande personer om deras sexliv (haha, varför?!) och en kille som ramlade i vattnet. Det hela toppades med att missa sista nattbussen och en vandring ifrån stan hem i ösregn. Underbart!

Årets jobbigaste: Att säga hejdå till Cecilia som flyttade över Atlanten till Alaska i ett år. Har nog aldrig varit så mentalt ostabil som veckan innan hon åkte. Fick panik och kunde inte andas varje gång jag tänkte på det. Det gick inte att föra ett vettigt samtal med mig om det på flera veckor. Men som tur var så har det inte varit så jobbigt sedan dess. Hon finns kvar, och det vet jag nu.

Bästa dagen: Kom att tänka på en ganska vanlig dag, hände egentligen inte så mycket men det var ändå grymt kul. Någon gång i slutet av sommaren, det var varmt ute. Den började med att jag och Cecilia cyklade en runda med picknick och satt och chillade ute. Sedan så åkte jag till Way Out West och skulle egentligen gå själv den dagen, men sprang på Elsa från min klass som jag vanligtvis inte umgås så mycket med. Tillsammans så flippade vi ut i världens galnaste moshpit/rage till Feed Me. Jävlar vad roligt det var! Kvällen avslutades sedan med att se ett återförenat Refused som var grymt bra.

Årets kändiscrush: Chris Farren! Alltså kolla på bilderna, ser han inte ut att vara sötast och gladast i hela världen? Förövrigt sångare i bandet Fake Problems som jag tycker ska ta sitt förnuft till fånga och styra upp en Europa-turné med stopp i Sverige nu på direkten.
chris farrenÅrets resa: Spaninen såklart! Har aldrig varit med om en konstigare vecka. Sov totalt mindre än 24 timmar på en vecka (och en natt på vår altan), hade husdjur i vårt hotellrum (Ödlis, Skalbaggis och några hundra myror) och träffade så många underhållande människor. Allt i ett varmt men regnigt Spanien.
minna i spanienMinna i Spanien. Komplett med strippan vi pratade med i bakgrunden.

Årets bedrift: Att åka på Hultsfredsfestivalen själv. Så mycket mer självständig kan man inte bli! Efter ett halvårs krångel med resekompisar så bestämde jag mig med en veckas varsel att vara funktionär och jobba med Scensäkerhet och vakta VIP-området. Fick uppleva underbar musik, träffa roliga människor och tre dagar då jag var lycklig mest hela tiden. I år vill jag definitivt åka på festival igen, men då adderar jag gärna några sköna vänner och några öl. Haha!
IMG_0934 IMG_1045 1Kan fortsätta på samma tema med Årets spelning: M83! Men det är nära mellan dem och Kraftwerk, och de var speciella av samma anledning: De var så annorlunda att jag helt började ifrågasätta min existens. Finns livet? Finns döden? Finns något annat än musiken här och nu? Men till skillnad från Kraftwerk så tycker jag faktiskt M83 är grymt bra! Andra bra spelningar var The Gaslight Anthem, Blood Red Shoes, Breton, Spector, Bear in Heaven och Refused. Ett bra konsert-år helt enkelt!

Årets besatthet: Twitter! Underhållningen och struntet som finns att inhämta där går inte att överträffa. DiaanaAntonia där, eller sök på mitt namn.

Årets idiotidé: Att somna i hotellkorridoren när vi var på klassresa i Köpenhamn var väl inte det smartaste jag gjort..
IMG_0848En av många oklara bilder från Köpenhamn

Haha, det får avsluta denna sammanfattning. Men kanske skriver mer om det gamla året om jag kommer på något annat. Ha det så länge!

