Tänker nu skriva ett helt inlägg om en låt. Det är en melodi och några väl valda ord satta i meningar och sjungna av en sångare med lite halvdålig röst.  Men det är så mycket mer än så. Den här låten betyder så fruktansvärt mycket för mig. Är säker på att majoriteten av människorna som hör den inte riktigt känner igen sig, men mig träffade den precis. Lyssna på den på Spotify, tror inte ens den finns på youtube.

Aldrig innan har någon beskrivit mina känslor så väl som de görs i den låten. Jag kan inte räkna antalet gånger den fått mig att gråta, hur många gånger den fått mig att hulka utan att kunna andas, hur många gånger den har fått mig att få panik, hur många gånger den fått mig att inse att jag är ledsen och hur många gånger den fått mig att förstå att jag inte är ensam att känna som jag känner. Antagligen hundra gånger.

Den har exakt fångat känslorna som jag känner så ofta men desperat försöker förtränga. Att försöka vara glad och lättsam utåt, att känna sig så fullständigt rastlös att det gör ont i kroppen, att sträva efter omöjliga mål men inte riktigt våga kämpa och att aldrig, aldrig någonsin kunna släppa in folk i sitt liv.

”Älskling spring, låt ingen komma in
De lägger stenar på din själ
Du kommer drunkna om du stannar kvar här”

Det är en sådan sång som ger mig rysningar varje gång jag hör de första sekunderna av inledningen, trots att jag hört den tusen gånger. En sång som på en sekund kan få mig att uppleva all ångest och sorg jag någonsin känt.

Vet inte om den har hjälpt mig till det bättre egentligen. Jag vet bara att den behövdes och att låten var viktig. Den är fortfarande viktig.

