Ja, jag befinner mig i Norrbotten. Och ja, jag hade förstått att det fanns renar här. Men det här börjar bli bisarrt. Man kan inte åka längre än en kilometer utan att det står en ren mitt på vägen. Och dessa djur reagerar inte som alla andra normala vilda djur, det vill säga springer över vägen när det kommer en bil. Nejdå, de står lugnt där och kollar sig omkring. Traskar fram och tillbaka. Flyttar inte på sig en millimeter. Tar god tid på sig innan de motvilligt följer med flocken.

Haha, först när vi såg renar så var det “Stanna-bilen-spring-ut-med-kameran-och-jaga-den-i-hundra-meter” som gällde. Men efter Norge-trippen där jag såg fler renar än vad jag trodde existerade så är det mer “Kan inte den sega jäveln flytta sig från vägen?” som är den allmänna tanken när jag ser en ren. Haha.

Några av alla hundra renar jag sett

IMG_3573 IMG_3808

